Kézipoggyász

Tényleg ez lenne a legbiztonságosabb utazási eszköz?

2017. június 14. - szicksandor

dreamstime_xs_23019844.jpg

Miután kiválasztottuk álmaink nyaralását, már csak egy dolgot kell megoldanunk. Oda kell jutnunk. Ezt megtehetjük autóval, busszal, hajóval repülővel, vagy egyéb múltszázadi eszközökkel, de véleményem szerint egy bizonyos távolságon túl a repülő a legjobb választás. Mondom ezt úgy, hogy habár sokszor repültem már, a mai napig izgulok, ha gépre kell szállnom. 

Amennyiben a gazdasági és kényelmi alapokat vesszük figyelembe, akkor egy kb. 500 kilométeres távolság esetén már jobban járunk, ha repülünk. Ebben az esetben az utazásra szánt idő nagyjából azonos lesz, mintha kocsival mennénk, még akkor is, ha mi vagyunk azok, akik mindig betartják azt a szabályt, hogy két órával a gép indulása előtt kinn kell lenni a reptéren. 

Gazdasági szempontból pedig jóval olcsóbban is ki tudunk jönni, mint az üzemanyaggal és autópálya díjakkal kalkulálva.

Tehát repülő! De ott meg le kell győzni a félelmet, hogy Úristen, lezuhanunk, mindenki meg fog halni! Vagy mégsem?!

A statisztikák alapján bizony nem! Nem zuhanunk le, illetve nem halunk meg. Mármint nem az adott repülés során. Mert egyébként egyszer meghalunk. De addig élünk, és utazzunk!

 


2015 egy pozitív év volt a repülőgépbalesetek szempontjából, mivel az elmúlt hatvan évet figyelembe véve, ebben az évben történt a legkevesebb halálos baleset, számszerint 16. Ez az adat a 13 ülésesnél nagyobb gépekre vonatkozik, de ha figyelmbe vesszük a nagy utasszállító gépeket, akkor ez a szám mindössze hét.

És azt is meg kell említeni, hogy 1970 óta majdnem a négyszeresére emelkedett a felszállások száma.

 

Természetesen ez a figyelemre méltó statisztika nem a véletlen műve. A fejlettebb technológia, a szigorúbb biztonsági szabályok, a forgalomirányítók fejlettebb rendszere, mind hozzásegít minket ahhoz, hogy a repülés egy biztonságos utazási formává váljon.

A légitársaságok tájékoztatása szerint az is segítheti egy katasztrófa túlélését, ha odafigyelünk a légiutas kísérő biztonsági bemutatójára, valóban megfigyeljük, hogy hol van a legközelebbi vészkijárat, és ami talán meglepő, de elhatározzuk, hogy túl fogjuk élni. Ugyanis ekkor nyugodtan, és tudatosan fogunk cselekedni.
Azonban vannak olyanok, akiket csak a számok győznek meg. Nekik itt van néhány megdöbbentő számadat, melynek elolvasása után egyből foglalják a jegyüket.

Egymilliárd leutazott kilométerre repülővel 0,05, vonattal 0,06, autóval 3,1, míg motorral 108,9 haláleset jut.

Egy repülőbaleset esélye 1 az 1,2 millióhoz, légikatasztrófa miatti halál pedig 1 a 11 millióhoz, autóbaleset miatt halál esélye 1 az 5000-hez. Beszédes számok!

És ami még számomra is hihetetlen… Az amerikai Nemzeti Közlekedési Felügyelet adatai szerint a lezuhant repülőn ülő emberek 95,7 %-a túléli a zuhanást, és ez a szám még a legkomolyabb légikatasztrófák esetén is 76,6 %.

Jobb a túlélési esélyünk a levegőben, mint a madaraknak.

Azonban a felmérések szerint az emberek 40-50%-a a tények ellenére is fél a repüléstől, és ezt a tudatalatti befolyásolja.

Ugyanis az emberek nem csak a szimpla számok alapján döntenek a veszélyességi fokról, így amikor két balesetet hasonlítanak össze, a sokkal drámaibb fog “győzedelmeskedni” az adatok ellenére is! És egy repülő baleset, mindig a legdrámaibb.

Na, most már legalább tudjuk, hogy miért is félünk a repüléstől.


Írásom célja nem az elrettentés vagy rémületkeltés volt, hanem az, hogy csökkentsem a félelmet a repülés iránt (magamban is), és ez a nagy részben alaptalan félelmünk ne gátoljon meg minket abban, hogy eljussunk a világ legszebb tájaira.

Remélem ez némileg sikerült is, de akiben még mindig maradt némi szkepticizmus, annak ajánlom az alábbi képet, amely a gépen való elhelyezkedésünk tükrében mutatja meg a túlélési esélyeinket.

Hátha ez segít majd…

 

 

Kövess bennünket a kezipoggyasz.blog.hu oldalunkon, hogy még több izgalmas, érdekes cikket olvashass utazásokról, élményekről! Amennyiben ötleted, témád, kérdésed van, keress minket a https://www.facebook.com/kezipoggyasz/ oldalon. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kezipoggyasz.blog.hu/api/trackback/id/tr7712748112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P. J. Fry 2017.06.14. 14:26:47

"Egymilliárd leutazott kilométerre repülővel 0,05, vonattal 0,06, autóval 3,1, míg motorral 108,9 haláleset jut."

Miért pont leutazott kilométerre? Miért nem órára? Eléggé más lenne a statisztika, merthogy a repülőgép nagyon gyorsan megy.

norbius 2017.06.14. 15:03:12

A megtett távolságon alapuló statisztika szerintem nem tükrözi a valóságot, hiszen az egyes repülőutak jóval hosszabbak, mint az autós utak. Én magam pl 30e km-t repültem idén, ami három oda-vissza útból jött ki. Ehhez képest csak kb 3-4e km-t vezettem, pedig naponta autóban ülök, és akár napi több utazást kezdek. Azaz, ha pl autós elindulások számát a felszállások számával, illetve ezekre eső halálesetek számával hasonlítanánk össze, már egész más lenne a kép. A távolság alapú mérés csak azt mondja, hogy egymilliárd km-t biztonságosabb repcsivel megtenni. A sokszor hangoztatott "autóba ülni veszélyesebb" frázis viszont nem igaz. Ha valaki majd minden nap autóba ül, sok rövidebb útra naponta, akkor egy évben pl van kb 1000 autós útja. Hány év alatt gyűlik össze 1000 felszállás? És érdekes módon itt nem szerepel olyan statisztika, hogy 1000 felszállásra mennyi baleset jut. Évi 35millió felszállásról tudok kb, erre pl 2016ban jutott 325 haláleset. Ehhez képest 1,2 mrd autó van a Földön, minden tudományos alap nélkül mondjuk, hogy ez az 1,2 mrd autó csinált 500 mrd elindulást ("autóba ülni"). Erre jutott 1,2 millió haláleset (2012ben).
Ez alapján 416e autós útra jutott 1 haláleset és 107e felszállásra szintén 1 haláleset. Ugye már máshogy néz ki a képlet...
Persze nem mondom, hogy bármelyik módszer rossz vagy jó, csak épp árnyalni szerettem volna a képet. Üdv. N.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.04. 10:11:08

Végre, hogy már másoknak is kezd felnyílni a szeme.Ez a duma egy maszlag, hogy a repülő a legbiztonságosabb.Egy átlag ember mennyit repül egy évben?Elmegy nyaralni, meg vissza.Mondjuk kétszer pár óra egy évben.Autóban meg hónapokat ül, összeadva.Hát ezt is bele kéne venni a súlyozásba.És az meg, hogy 96%-ban túléli bárki a zuhanást, meg egy humbug.
Nézzük csak a legutóbbi pár eseményt, amikor nekivezették a hegynek, vagy a brazil foDballcsapat tragédiáját, netán a sorozatos ázsiai gépeltűnéseket.Hányan élték túl??
A brazil esetnél volt 6 túlélő a 77-ből.Hát nekem ez pont fordított arány, szinte biztos, hogy szörnyethal az ember...
süti beállítások módosítása